Lucie Doušová

Zdravý životní styl – proč platí MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE?

Znáte ta stále se opakující novoroční předsevzetí? „Tak a od nového roku budu žít zdravě, budu zdravě jíst, budu běhat a ještě k tomu půjdu dvakrát týdně do posilovny.“ Vydrží to několik dní, možná týden. Jedincům s opravdu silnou vůlí možná i déle. Před nimi smekám, protože se k nim rozhodně neřadím. Mimochodem z průzkumu r. 2011 agentury STEM je nejčastějším předsevzetím právě péče o vlastní zdraví (39 %), pak následují vztahy (19%) a změny v zaměstnání (15 %).

Proč to často nefunguje?

Žijeme v celkem náročné době. Ta doba je náročná především v požadavcích, které jsou na nás kladeny – rodina, práce, domácnost, vzhled atd. Jakékoliv další předsevzetí, které si vytvoříme, je jeden z dalších požadavků. Tento požadavek nepřichází zvenčí, ale klademe si ho na sebe sami. Není to o tom, že bychom se neměli vyvíjet a růst, to samozřejmě prospívá našemu zdraví. Jen je zbytečné to dělat skokově v příliš velkých dávkách. Co se totiž stane, když to „nezvládneme“? Naše předsevzetí funguje většinou krátkou dobu, pak to nevydržíme a přestaneme. Co následuje? Často pocity selhání, pocity viny, myšlenky typu: „Já prostě nejsem schopná se sebou něco udělat, jsem nemožná“ atd. V tu chvíli se od zdravého životního stylu spíš odkláníme. Naše psychika totiž velice úzce souvisí s tělem. A celkové vnitřní naladění má obrovský vliv na zdraví obecně.

Příběh

Proč to píšu? Protože to znám. Když jsem v roce 2011 procházela lektorským kurzem powerjógy, neustále nám bylo doporučováno denně cvičit. Každý kdo předstoupí před lidi a chce je vést, by měl mít svou vlastní praxi. To dávalo smysl. Pojala jsem to opravdu velkolepě. Každé ráno jsem nařídila budíka o hodinu až hodinu a půl dříve než obvykle a věnovala se józe a meditaci. První dny byly fajn, připadala jsem si silná a byla plná nadšení. Asi po 10 dnech se tyto pocity změnily na nechuť. Přestalo mě to bavit. Z nadšení se stala jedna velká nepříjemná povinnost. Vydržela jsem asi 14 a úplně s tím přestala. A samozřejmě se to neobešlo právě bez těch pocitů selhání, pocitů, že nejsem dost dobrý lektor, dost dobrý jogín. Vidíte ten paradox? Jóga by měla přispívat k našemu zdraví. U mě tomu bylo nějakou dobu naopak. Byl to moc velký nárok. No a jak to mám teď? V současné době se věnuji józe sama pro sebe 10 – 15 minut denně, obvykle ráno před snídaní. Tento návyk vznikal několik let, proto už je hodně zakořeněný a je pro mě radostí. Je pravda, že někdy se mých 15 minut protáhne na hodinu. Vždy je to však proto, že na to mám momentálně v tu danou chvíli chuť. Není to povinnost. Čas od času své ranní cvičení vynechám a ani za to se nesoudím. Další den to moje tělo obvykle o to více vyžaduje.

Jak to tedy udělat, když chceme změnu?

Jednoduše – začněme pomalu, za to jistě. Změnu můžete udělat v jakékoliv životní oblasti. Pokud máte přání, žít zdravěji, mám pro Vás tři jednoduché tipy, čím začít. Nic to nestojí, mnoho času to nezabere a může to mít celkem velký přínos pro Vaše zdraví. A pozor! Vyberte si jen jednu změnu, tu, která se Vám líbí nejvíc a vytrvejte minimálně 3 týdny (vysvětlím níže). Tak tady jsou:

1)      Pijte čistou vodu

Pokud jste zvyklí na slazené nápoje, nahraďte je čistou vodou. Uděláte tím pro sebe opravdu hodně. Také pokud jste milovníci kávy, dejte si ke každému šálku sklenici čisté vody.

2)      Věnujte 3 – 5 minut Vašemu tělu – nejlépe ráno

Nemusí to být nic složitého, žádné odborné sestavy. Věnujte se mu někdy klidně i vleže v posteli. Podle vlastního pocitu se pořádně protáhněte a udělejte cokoliv, co vám dělá dobře. Určitě si všichni pamatujete jednoduché cviky ze školky 😉

3)      Najděte jednu věc, za kterou jste vděční – nejlépe večer před spaním

I tady platí, může to být cokoliv. Můžete být vděční za krásné vztahy s rodinou nebo dobrý výkon v práci, stejně tak za skvělou čokoládu.

Zlaté pravidlo 3 týdnů

Proč bychom s novým návykem měli vytrvat právě tři týdny? Podle vědeckých výzkumů pracuje náš mozek tak, že když něco opakujeme minimálně 21 dní po sobě, stane se z toho zvyk. Na začátku je třeba vyvinout trošku úsilí, po třech týdnech to už jde obvykle samo. Čím déle to trvá, tím více je náš nový zvyk zakořeněný a stává se přirozeným. Je to také minimální doba, kdy je fajn, věnovat se jen jednomu novému návyku. Pokud chcete měnit něco dalšího, začněte nejdříve po 21 dnech.

Začít můžeme kdykoliv

Začít s malými změnami je samozřejmě možné kdykoliv, není potřeba čekat na nový rok. Mně osobně se dobře začíná také v den mých narozenin nebo každého prvního v měsíci. Možná pro sebe najdete i jinou příležitost.

Pokud se rozhodnete pro nějakou změnu, nezapomeňte: MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE. Buďte k sobě laskaví a hodní. Netlačte na pilu. Ať je to pro Vás radostí 😉

P.S.: Pokud jste se právě rozhodli něco změnit, ať už vyzkoušet něco z mých třech tipů nebo něco úplně jiného, budu moc ráda, když to bude sdílet v komentářích k tomuto článku.

Krásné dny!

Lucie D.

Lucie Doušová
Miluji život a žiji ho naplno. Mou velkou vášní je jóga, zdravý životní styl a osobní rozvoj. Už vím, že když chci něco změnit, je potřeba začít u sebe. Také věřím, že jsou to maličkosti a radosti každého jednoho dne, které vytvářejí kvalitu celého našeho života ...
Komentáře